Trinitatis søndag (1. tekstrække)

16. juni 2019 | Udarbejdet af Eberhard Harbsmeier og Lasse Toft Eriksen

 

Forslag 1

Præludium:

Joh. G. Walther: "Aleneste Gud i Himmerig"
(Orgelkoraler til kirkeåret, Wilhelm Hansen musikforlag)

Postludium:

Jesper Madsen: "Herre Gud! Dit dyre navn og ære"
(35 danske orgelkoraler, DOKS nytårspublikation 2002, Kirkemusikforlaget)

Kommentar: To satser der knytter sig til dagen. "Aleneste Gud i Himmerig" som en lovprisning til treenigheden. "Herre Gud! Dit dyre navn og ære" som en lovprisning til Gud. De to satser har, trods ca. 250 års mellemrum, visse fællestræk. De er enkle og kompakte i deres udtryk, og så har de begge en ind-komponeret fremdrift. Walther sats skrider ubekymret frem, hvorimod Madsen af og til standser op og bliver eftertænksom. Som Nikodemus der spørger: "Hvordan kan det gå til?" - et spørgsmål vi også må stille os selv.

 

Forslag 2 - mere krævende

Præludium:

Georg Böhm: Ouverture i D-dur
Hent noden her

(Sämtliche Werke für Tasteninstrument bd. 2, Breitkopf)

Postludium:

Egil Hovland: "Nu takker alle Gud" (org. "Nu la oss takke Gud", Orgel-Toccata)
Norsk Musikforlag 1976)

Kommentar: Trinitatis Søndag indleder kirkeårets lange trinitatis-periode. Derfor kunne det være oplagt at spille en ouverture. Böhms Ouverture i D-dur er tredelt med en lille fughetta i midten. Yderdelene har et majestætisk udtryk og lægger sig fint op ad dagen. "Nu takker alle Gud" lovpriser den treenige Gud "som er og bliver". Hovlands toccata over salmen præsenterer melodien i en form for kanon mellem "sopran" og "bas". Herimellem fyger det med akkordbrydninger, løb og clusterklange. I en helt anden salme synger vi "Ånden vil sit orgel slå". Det er netop det, der er på færde i denne effektfulde sats.

 

Andre musikforslag

Interludium (muligt instrumentalstykke efter prædikenen)

Peter Møller: Dorisk og Hypodorisk Præambel (fra 10 Præambler)
(37 præludier og præambler, Vestjysk Musikkonservatoriums Forlag)

Kommentar: I teksten møder Nikodemus Jesus om natten. Det første præambel kunne beskrive denne nattestemning. Jesus siger i sin lignelse "Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra." Det andet præambel har en stilfærdig susen over sig, og kunne måske ramme teksten her.

Skriftsted som inspiration til at musikalisere/improvisere over

Gud har indesluttet alle i ulydighed for at vise alle barmhjertighed. (Rom. 11, 32)